Tai Chi Chuan - Handvormen

De meeste mensen beginnen met het beoefenen van een Tai Chi handvorm. De volledige naam hiervoor is Tai Chi Chuan.

De volgende Tai Chi -stijlen komen aan bod: De Yang-stijl en de Sun-stijl.

20210530_160021.jpg
20210530_160053.jpg
20210530_160148.jpg

De Yang-stijl:

- de 13- en de 37-vorm Yang-stijl: de verkorte en vereenvoudigde vorm van de 108-vorm door Tai Chi Grootmeester Cheng Man Ching.

- de 24-vorm Yang-stijl: ook wel de Vereenvoudigde Yang-stijl of de Peking-stijl genoemd.

Het is gebaseerd op de bewegingen uit de traditionele Yang-stijl die zich kenmerkt door grote open bewegingen, die harmonieus en gelijkmatig uitgevoerd worden. Deze vorm werd zeer snel populair in China in de jaren '50 toen de Chinese overheid enkele Chinese grootmeesters aan het werk heeft gezet om een korte en eenvoudige tai chi-vorm te bedenken die voor iedereen toegankelijk moest zijn.

 

Maar de vereenvoudigde yang-stijl biedt ook een stevige basis voor het beoefenen van andere stijlen. Veel tai chi scholen beginnen hun opleiding met deze korte vorm. Daarna kun je dan verder met de traditionele 108-vorm of een andere verkorte vorm nl. de 37-vorm Yang-stijl.

- de 54-vorm Yang-stijl: deze vorm is ontworpen voor diegene die de 108-vorm te langdradig vindt. De vele herhalingen worden bewust weggelaten. In deze vorm komen alle toepassingen of poses terug die bijvoorbeeld in de 24-vorm of de verkorte 37-vorm van Cheng Man Ching niet voorkomen. De 24-vorm is trouwens de perfecte vorm voor de beginners. De vereenvoudigde 54-vorm is een mooi vervolg voor diegene die meer willen leren over de bekende Yang-stijl. Een belangrijk detail is, dat de staprichting zoals die van de 24-vorm, éénlijnig is.

- de 108- vorm Yang-stijl: de originele lange vorm van Tai Chi Grootmeester Yang Cheng-Fu.

​​​​​​​​​​​​​​​​​

20210530_154306.jpg

De Sun-stijl:

 

- de Sun-stijl: binnen deze stijl zijn de natuurlijke standen, rechtop staande houding en voeten op schouderbreedte opvallend. Het gewicht is veelal in het voorste been, het achterste been sluit aan waarbij het gewicht op de voorvoet rust. De stappen zijn licht en natuurlijk. De arm- en beenbewegingen ondersteunen elkaar en het accent ligt op het openen en sluiten van de handen.

Deze stijl is zeer geschikt voor mensen met gewrichtsproblemen zoals reuma, artritis, artrose, ... gezien de soepele bewegingen.

Tai Chi Chuan met partner:

- de San Shou of de 88-gevechtsvorm: die bestaat uit aanval- en verdedigingstechnieken. Het is een partnervorm waarin de timing en afstand centraal staat.

- de Tui Shou of duwen van handen (Pushing hands): het is een partnervorm waarin je leert omgaan met je eigen kracht en de kracht van je tegenstander.

Zittende tai chi met of zonder wapens:

Zittend tai chi is bedoeld voor iedereen met fysieke en mobiliteitsbeperkingen zoals ouderen, rolstoel- en artritispatiënten. Het accent wordt gelegd op arm–, pols– en handbewegingen die vloeiend in elkaar overgaan. Het bevordert de balans zodat het risico op vallen verkleint, de angst om te vallen vermindert en de slaapkwaliteit verbetert. Het vermindert de moeheid, de pijn en verhoogd het gevoel van ontspanning.